• Share on Google+

Maailmassa on tuhansia teknologiastartupeja, joilla on olemassa viimeiseen saakka hiottu, tarpeellinen ja suoraan sanottuna loistava tuote. Osa näistä on konkurssissa. Tässä kohtaa on varmaankin tarpeellista selittää, miksi ne näennäisestä menestystarinasta huolimatta ovat päätyneet vaikeuksiin.

Loistavan softan kehittäminen on nimittäin vain puolet teknologiastartupin tehtävästä. Hyvä idea ja vielä parempi toteutus saavat aikaan palvelun, jota on ilo markkinoida. Moni startup kuitenkin unohtaa sen, että tuotekehityksen ohella resursseja tulee keskittää siihen, että palvelulle saadaan suunnitelmallisesti hankittua oikeita käyttäjiä. Jotkut jopa sanovat, että resursseista puolet tulisi keskittää tuotekehitykseen ja puolet liikenteen hankintaan. Listasimme alle 20 eri tapaa, joilla menestyneet teknologiayritykset ovat hankkineet palveluunsa liikennettä.

1. Viraalimarkkinointi

Viraalimarkkinointi perustuu siihen, että olemassa olevat asiakkaat markkinoivat yritystä. Useimmiten viraalimarkkinoinnissa ideana on, että yritys tarjoaa jotain vastineeksi siitä, että asiakkaat ottavat yhteyttä kontakteihinsa yrityksen puolesta – esimerkiksi pilvipalveluun 500 megatavua lisätilaa, kun kaveri liittyy käyttäjäksi. Viraalimarkkinointi voi kuitenkin myös perustua hauskan tai hyödyllisen sisällön jakamiseen sosiaalisessa mediassa.

2. Lehdistötiedotteet ja PR

Valtakunnallisia ja kansainvälisiä perinteisiä uutismedioita luetaan edelleen paljon niin verkossa kuin paperillakin. Startupille lehdistönäkyvyyden saaminen voi tarkoittaa roimaa asiakasmäärän kasvua tai hyvää näkyvyyttä heti alkumetreillä. Esimerkiksi 4D Softwaren oma Autohuoltaja.fi-palvelu teki kävijämääräennätyksensä päädyttyään lukuisiin medioihin heti avajaispäivänään onnistuneiden lehdistötiedotteiden ansiosta.

3. Asiakaspalvelu ja erikoiset PR-kikat

Jos kohtelet asiakasta todella hyvin, suosittelee hän luultavammin yritystäsi kavereilleen. Hyvän asiakaskokemuksen lisäksi liikennettä voi saada epätavallisimmin keinoin – vaikkapa jakelemalla sakkolapun näköisiä mainoksia autoihin parkkipaikoilla.

4. Hakukonemainonta

Hyvin suunniteltu hakukonemainonta on vuonna 2015 käytännössä kaiken elektronisen liiketoiminnan elinehto, joten tämän unohtava ampuu itseään urakalla jalkaan.

5. Some- ja display-mainonta

Mainonta ja näkyvyys somessa on hakukonemainonnan tavoin internet-markkinoinnin peruskäsite, joka on kustannustehokas tapa saada palvelu suuren yleisön tietoon. Myös oikein kohdistettu display-mainonta erilaisissa verkostoissa kannattaa.

6. Perinteinen mainonta

Jos yrityksellä on jo markkinointibudjettia, ja potentiaalinen asiakaskunta on laaja, ei tv-, radio- ja printtimainontaa kannata unohtaa. Hyvin valituilla medioilla tämä saattaa tuottaa kovaa liikennettä kohtuuhintaan.

7. Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi on ehdottoman tärkeää verkkopalvelun näkyvyydelle, joten siihen kannattaa panostaa. Hyvä hakukoneoptimointi on myös kustannustehokasta – kun palvelu on optimoitu, sisällöntuotanto ja pienet muutokset tuottavat orgaanista näkyvyyttä ilman juurikaan lisäkustannuksia.

8. Sisältö- ja inbound-markkinointi

Sisältö on tehokas markkinointikeino monelle palvelulle. Jos yrityksesi blogi tuottaa oikeasti mielenkiintoista ja hyödyllistä sisältöä, leviää se todennäköisesti muuallekin ja tuo näin lisää liikennettä.

9. Sähköpostimarkkinointi

Hyvin kohdistettu sähköpostimarkkinointi potentiaalisille ja vanhoille asiakkaille on vanhuudestaan huolimatta edelleen toimiva keino hankkia asiakkaita.

10. ”Engineering as marketing”

Insinööri- ja kehitysosaamista voi käyttää myös markkinoinnissa. Esimerkiksi inbound-markkinointiyritys HubSpot kehitti ilmaisen verkkotyökalun, jolla voi arvioida verkkosivunsa markkinointipotentiaalia. Näin yritys kerää laadukkaita liidejä potentiaalisista asiakkaista, jotka ovat jo valmiiksi kiinnostuneita HubSpotin ratkaisemasta ongelmasta.

11. Blogit

Suosittuihin blogeihin pääseminen auttaa etenkin alkuvaiheessa olevien teknologiastartupien markkinoinnissa – jos saat yrityksesi nimen esiin blogissa, jossa liikennettä on paljon omaa sivua enemmän, lisää se myös omaa liikennettäsi. Lisäksi blogien avulla on helppoa saada aikaan vaikutelma siitä, että alan auktoriteetti suosittelee palveluasi.

12. Yhteistyösopimukset

Erilaiset yhteistyösopimukset isompien toimijoiden kanssa saattavat olla hankalia saavuttaa, mutta voivat tarjota massiivisia kasvumahdollisuuksia.

13. Myyntihenkilöstö

Tämä lienee itsestäänselvyys – etenkin jos tarjoat palveluita toisille yrityksille, myyjistä on hyötyä myös internet-aikakautena.

14. Affiliate-ohjelmat

Myyntinsä voi ulkoistaa myös affiliate-markkinoijille, eli tarjota rahaa muille verkkojulkaisijoille heidän sinulle tuottamastaan liikenteestä.

15. Olemassaolevat alustat

Hyödyntämällä olemassa olevia alustoja, kuten Facebookia tai Applen App Storea pääsee osaksi näihin palveluihin suuntautuvasta liikennemassasta, ja pienikin osa tämän kokoisten alustojen liikenteestä on useimmille yrityksille merkittävää kasvua.

16. Messut

Etenkin B2B-yrityksille messut ovat edelleen tärkeä markkinointikanava. Oman alan messuilla tavoittaakin pääosin niitä ihmisiä, jotka ovat todennäköisimmin kiinnostuneita juuri sinun palvelustasi.

17. Tapahtumat

Järjestämällä tai sponsoroimalla tapahtumia saa palvelunsa esille positiivisessa valossa, ja kävijät todennäköisesti käyvät ainakin katsomassa palveluasi.

18. Puheet

Jos yritykselläsi on jo jonkun verran asiakkaita tai joku startupin perustajista tai johtoryhmästä on ennestään tuttu muualta, puhujanpaikat erilaisilla tapahtumilla ja messuilla ovat erittäin hyödyllisiä ja saavat palvelusi näkyviin. Nämä luonnollisesti tarjoavat myös mahdollisuuden verkostoitua ja luoda uusia potentiaalisia asiakkaita.

19. Yhteisön rakentaminen

Jos yrityksen ympärille saa rakennettua yhteisön, on sen tuotetta helpompi myydä, sillä yhteisöllisyys sitouttaa nykyisiä asiakkaita ja niitä, jotka kuuluvat yhteisöön. Yhteisön rakentamiseen kannattaakin panostaa, jos se oman toimialan puitteissa on mahdollista.

20. Kilpailut

Erilaisia startup-kilpailuja järjestetään kohtuullisen paljon, ja kilpailuissa näkyminen tuo yrityksen näkyville kiinnostuneiden alan ihmisten edessä. Kilpailla voi myös erilaisissa hackathon-kilpailuissa, joissa yrityksen joukkue voi rakentaa omaan osaamiseensa perustuen jotain aivan leipätuotteesta poikkeavaa ja täten sekä ideoida uusia kehityssuuntia että saada yritykselle näkyvyyttä!

Liikenteen hankinta on menestyvälle verkkopalvelulle elintärkeää, ja kokeilemalla erilaisia keinoja löytyy varmasti niitä, jotka sopivat parhaiten juuri sinun yrityksesi markkinointiin. Lisäksi osa näistä keinoista tarjoaa myös mahdollisuuksia kokeilla ja pitää hauskaa töissä, jolloin tuotekehityskin sujuu paremmin!