• Share on Google+

Jos et häpeä ensimmäistä versiota tuotteestasi, olet julkaissut sen liian myöhään.

Miksi?

Koska et ole Steve Jobs, et todennäköisesti onnistu kehittämään timanttista tuotetta kaikessa hiljaisuudessa täysin valmiiksi. Voit tehdä yksinäisyydessäsi vain valistuneita arvioita siitä, onko tuotteesi markkinakelpoisuus löytynyt, vai haluavatko asiakkaat todellisuudessa jotain aivan muuta. Älä tuhlaa aikaasi kehittämällä tuotetta salassa, vaan julkaise se mahdollisimman varhain, jopa keskeneräisenä oikeiden asiakkaiden saataville.

Tämä on yrittäjälle henkisesti haastavaa. Häpeän tunne lamauttaa ja estää luovuuden. Joudut astumaan tuotteesi kanssa keskeneräisenä kohtuuttoman ankaran katseen alle. Mutta tämä on myöskin ainoa tapa nostaa omaa ja tuotteen todellista tasoa.

If you are not embarrassed by the first version of your product, you’ve launched too late. Imperfect is perfect.
Reid Hoffman, LinkedIn

Julkaise, tarkkaile, reagoi

Älä pelkää tuotteesi puutteita tai viimeistelemättömyyttä. Hiomattomat kulmat eivät ratkaise peliä, vaan keskity tuotteesi nopeaan parantamiseen ja muokkaamiseen julkaisun jälkeen. Julkaise uusia ominaisuuksia jo varhaisessa vaiheessa, mahdollisimman usein.

Tarkkaile mitä käyttäjäsi haluavat, mitkä osiot voidaan kokonaan unohtaa ja mitä parannetaan. Iteroi niitä osioita, joista käyttäjät ovat kiinnostuneita. Peli ratkeaa siihen, miten nopeasti pystyt jatkokehittämään tuotteestasi markkinan vaatiman version.

Älä rönsyile ja keskity käytettävyyteen

Tuotetta rakentaessa priorisoi kehitystyö. Keskity olennaiseen, eli toteuta kriittisimmät ominaisuudet ensimmäisenä. Todennäköisesti et tarvitse alussa kuin viidenneksen niistä ominaisuuksista jotka päätyvät “olisi kiva olla” -listalle. Todellisuudessa voi paljastua, että suunnittelemasi ominaisuudet ovat toissijaisia sille, mitä asiakas oikeasti haluaa.

Vaikka tavoitteenasi on julkaista tuote mahdollisimman varhain, pidä aina mielessä käytettävyys. Jos päätät toteuttaa jonkun ominaisuuden, tulee se toteuttaa yleisten standardien vaatimalla tasolla. Eli vähimmäistasona tulisi pitää “not pretty – but not sh*tty”.

Kehityskohtien priorisoinnissa apunasi voit käyttää Basecampin Ryan Singerin kysymyksiä:

  1. Miten arvokas tämä ominaisuus on asiakkaan ongelman ratkaisussa?
  2. Miten tarpeellinen tämä ominaisuus on – pakollinen vai kiva juttu?
  3. Miten pitkälle ominaisuus on kehitettävä ja missä vaiheessa ominaisuus voidaan merkitä valmiiksi?

Näiden avulla voit hahmotella ominaisuuksien toteutuksella tärkeysjärjestyksen.


Yleinen virheluulo on “Minulla on vain yksi mahdollisuus saada tuote asiakkaalle. Jos se ei toimi heti täydellisesti, mikään ei minua enää pelasta”. Asia ei ole näin.

Miten monen menestyneen tuotteen tai palvelun ensimmäisen version muistat?